آینده تجهیزات انبارداری چگونه است؟

آینده تجهیزات انبارداری چگونه است؟

آینده تجهیزات انبارداری چگونه است؟

انبارداری صنعتی است که آهسته و پیوسته پیشرفت کرده و امروزه از تجهیزات مدرن زیادی در آن استفاده می‌شود. این توسعه و پیشرفت در حوزه انبارداری، تنها از نظر سخت افزاری نبوده و نرم افزارهای مختلفی هم برای مدیریت انبارها و حمل کالاها توسعه داده شده‌اند.

در این نوشتار از گروه صنعتی فابکو قصد داریم که آینده تجهیزات انبارداری را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که در آینده باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

 

سیستم مدیریت انبار در آینده

سیستم مدیریت انبار یک سیستم نرم افزاری است که برای بررسی موجودی انبار و گزارشات ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که همه نرم‌افزارها در آینده پیشرفت می‌کنند، سیستم‌های مدیریت انبار هم در آینده آپدیت شده و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال شما می‌توانید به منابع صنعتی دسترسی داشته و به صورت آنلاین، کمبود موجودی انبار خود را خریداری کنید.

همچنین امکان بایگانی اطلاعات قبلی یا تعیین سطح دسترسی برای افراد مختلف هم از طریق این سیستم‌ها وجود دارد. در این سیستم می‌توان هریک از محصولات را به یک تگ مخصوص مجهز کرد که در زمان خروج از انبار ثبت می‌شود؛ در نتیجه کار مدیریت موجودی برای شما بسیار ساده خواهد شد.

 

سیستم مدیریت انبار در آینده

 

آینده تجهیزات سخت افزاری در انبارداری

علاوه بر سیستم‌های نرم‌افزاری و مدیریت انبار، یک سری سیستم‌های سخت‌افزاری هم در انبارداری وجود دارند که انتظار می‌رود در آینده پیشرفت زیادی داشته باشند. مهمترین این موارد عبارتند از:

  • سیستم‌های قفسه بندی

اصلی‌ترین چالش در انبارداری امروزی، محدود بودن فضا و عدم مدیریت صحیح برای جا دادن همه تجهیزات و محصولات در آن است؛ به همین دلیل شما به یک سیستم قفسه بندی نوین نیاز دارید که بتواند حجم انبار را تا حد زیادی افزایش داده و در عین حال، رفت و آمد را هم ساده‌تر کند. شما باید سیستم قفسه بندی را متناسب با نوع محصولات خود در نظر بگیرید. برای مثال اگر محصولات شما ارتفاع زیادی ندارند، می‌توانید با استفاده از سیستم نیم طبقه، از فضای بالایی استفاده بیشتری داشته باشید. همچنین انواع قفسه‌های بازویی، مشبک و ایزی راک هم برای محصولات بسته بندی مناسب هستند و هیچ مشکلی را برای رفت و آمد لیفتراک‌ها ایجاد نمی‌کنند.

  • سیستم جابجایی محصولات

یکی دیگر از بخش‌هایی که با رشد انبارداری و پیشرفت تجهیزات آن مورد توجه قرار می‌گیرد، سیستم جابجایی محصولات است. شما باید تا حد امکان این سیستم را برای خود رباتیک کنید تا هزینه‌های نیروی انسانی کاهش یافته و کار با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

برای مثال می‌توانید از اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی برای تعیین مسیر دقیق جابجایی محصولات و بسته‌ها استفاده کرده و داده‌ها را به ربات‌ها بدهید؛ به این ترتیب در هر ساعت از شبانه روز که نیاز داشته باشید، کار جابجایی انجام می‌شود و نیازی به نگرانی از بابت خطاهای انسانی هم وجود ندارد. همچنین سیستم‌های هدایت شونده خودران هم یکی دیگر از تجهیزات انبارداری جدید در زمینه جابجایی محصولات هستند که مسیر دیجیتالی را دنبال کرده و می‌توانند کمک زیادی به بارگذاری یا تخلیه انواع پالت‌ها بکنند.

 

فروش تجهیزات حرفه ای انبارداری

 

  • سیستم‌های سنجش ایمنی انبارها

از دیگر تجهیزات مهم انبارداری که دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند، می‌توان به انواع سنسورها برای پایش وضعیت انبار اشاره کرد. برای اینکه همواره ایمنی محصولات موجود در انبار حفظ شود، باید از یک سری سنسورهای هوشمند استفاده کنید. برای مثال وجود سنسور رطوبت در انبارهای مواد غذایی یا فلزات ضروری است. همچنین سنسور دما هم برای جلوگیری از آتش سوزی یا فاسد شدن مواد، الزامی بوده و باید مورد استفاده قرار بگیرد.

  • سیستم های روشنایی

استفاده از سیستم‌های روشنایی مدرن هم اهمیت زیادی در آینده تجهیزات انبارداری دارد؛ زیرا این سیستم‌ها باعث افزایش ایمنی و بهبود دید در انبار می‌شوند و می‌توانید امنیت را تا حد زیادی افزایش دهند. همچنین انتخاب یک سیستم روشنایی درست، تا حد زیادی در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی خواهد کرد. در آینده تجهیزات انبارداری، معمولا از لامپ‌های هوشمند استفاده می‌شود که از راه دور هم امکان کنترل دارند و می‌تواند شدت نور آنها را به دلخواه خود تنظیم کرد. به علاوه، با استفاده از سیستم هدایت نور، می‌توانید تمرکز تابش نور را بر روی مکانی قرار دهید که اصطلاحا نقطه کور است و امکان دارد که خطرات مختلفی را ایجاد کند.

  • سیستم‌های چیدمان

بخش مهم دیگر در آینده تجهیزات انبارداری، مربوط به سیستم‌های چیدمان است. با استفاده از این سیستم‌های پیشرفته، شما به راحتی می‌توانید روند جابجایی محصولات را ردیابی کرده و آنها را از راه دور سازماندهی کنید. به این ترتیب، محصولات شما کاملا مرتب خواهند بود و می‌توانید به سادگی، موجودی انبار خود را مدیریت کنید. یکی از جدیدترین سیستم‌های چیدمان در انبارهای امروزی، چیدمان خودکار صوتی است که از طریق ربات‌ها، امکان یک چیدمان بهینه را برای شما فراهم می‌کند.

 

ضرروت استفاده از تجهیزات هوشمند در انبارها

آینده تجهیزات انبارداری تا حد زیادی به هوش مصنوعی و تجهیزات هوشمند وابسته شده است؛ به همین دلیل، خیلی از انبارداران برای حفظ موقعیت خود باید از این ابزارها استفاده کنند. مهمترین مزیت‌های هوشمندسازی انبارها و استفاده از این تجهیزات عبارتند از:

  • افزایش سرعت کارها
  • جلوگیری از ایجاد خطای انسانی
  • برداشته شدن محدودیت‌های انسانی مانند خستگی یا اتمام تایم کاری
  • افزایش ایمنی انبار و محصولات موجود در آن
  • کاهش هزینه نیروی انسانی
  • کاهش هزینه‌های مصرف انرژی

 

آینده تجهیزات انبارداری

 

روند پیشرفت انبارداری در آینده

با بررسی روند امروزی پیشرفت تجهیزات انبارداری (استاکر، پالت تراک برقی، ریچ تراک و ...) می‌توان به این نتیجه رسید که در آینده شاهد هوشمندسازی این تجهیزات خواهیم بود. به این ترتیب که تمرکز سازندگان بیشتر بر روی کنترل تجهیزات از راه دور و کاهش نیاز به نیروهای انسانی است. علاوه بر این، در روند فعلی، باگ‌ها و ایرادهای سیستم‌های هوشمند موجود شناسایی شده و مهندسان برای برطرف کردن آنها تلاش می‌کنند. شما می‌توانید از همین الان برای هوشمند سازی انبار خود استارت زده و این تجهیزات را خریداری کنید تا در آینده، نسبت به همه افراد پیشگام باشید.

 

سخن پایانی

در آینده، تجهیزات انبارداری هوشمند شده و خیلی از آنها، تنها با استفاده از اپراتور و از راه دور قابل کنترل هستند. در این مقاله، آینده تجهیزات انبارداری در بخش‌های مختلف مانند چیدمان، مدیریت محصولات، جابجایی و قفسه بندی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین روند هوشمندسازی این تجهیزات را در آینده ارزیابی کردیم تا شما بیشتر از لزوم همراه شدن با این روند، آگاهی پیدا کنید.

 

نشانی :

تهران_بزرگراه لشگری_کیلومتر 13_بعد از نمایندگی بهمن موتور_خیابان امید_بن بست دوم شرقی_پلاک 2

تلفن : 021-37495