عمر مفید باطری لیفتراک چقدر است؟

عمر مفید باطری لیفتراک چقدر است؟

عمر مفید باطری لیفتراک چقدر است؟

یکی از اولین سؤالاتی که در مورد باتری لیفتراک پرسیده می‌شود این است که این باتری چقدر دوام می‌آورد؟ زیرا همه کسب و کارهایی که به لیفتراک برقی وابسته هستند، می‌دانند که خرید یک باطری خوب و بادوام، تا چه اندازه اهمیت دارد. همچنین باتری بد در لیفتراک، عملکرد را کند کرده و می‌تواند به تجهیزات آسیب برساند.

اهمیت این مسئله باعث شده تا ما بخواهیم در ادامه این مطلب از گروه صنعتی فابکو به بررسی عمر مفید باطری لیفتراک بپردازیم. همچنین جهت استفاده از مشاوره رایگان پیش از خرید با کارشناسان ما در شرکت فراز بالابر آکام (فابکو) تماس حاصل فرمایید: 02137495

 

عوامل مؤثر در عمر باطری لیفتراک

بسته به نوع باتری که خریداری می‌کنید، تخمین‌های کلی برای عمر باطری لیفتراک وجود دارند. با این حال، عوامل زیادی در عمر باطری لیفتراک برقی شما نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع باتری
  • استفاده
  • تعمیر و نگهداری

در ادامه تاثیر هریک از این عوامل را بر روی طول عمر باتری لیفتراک بررسی خواهیم کرد تا بهتر بتوانید به این سوال پاسخ بدهید که باتری لیفتراک چقدر دوام می‌آورد؟

 

جهت استعلام قیمت باطری لیفتراک فامکو با کارشناسان ما تماس بگیرید: 02137495

 

بررسی انواع باطری لیفتراک

لیفتراک‌های برقی معمولا توسط یکی از دو نوع باطری مختلف زیر تامین می‌شوند:

  • اسید سرب

باطری‌های اسید سرب با الکترولیت‌ها (اسیدسولفوریک و آب) پر می‌شوند و از طریق واکنش شیمیایی بین صفحات سرب و اسیدسولفوریک، الکتریسیته تولید می‌کنند. این فناوری برای چندین دهه به‌عنوان روش استاندارد برای تأمین انرژی لیفتراک‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

باطری‌های سرب اسیدی از نظر اندازه سنگین‌تر هستند و زمانی که باید برای شارژ و ذخیره‌سازی خارج شوند، می‌توانند مشکل‌ساز باشند. این باتری‌ها نیاز به پر کردن منظم با آب دارند؛ در غیر این صورت فرایند شیمیایی آن‌ها تخریب می‌شود و باتری دچار خرابی اولیه خواهد شد.

  • لیتیوم یون

 از سوی دیگر باطری‌های لیتیوم یونی دارای فناوری جدیدتری هستند. آن‌ها فشرده‌تر و متراکم‌تر از نوع اسید سرب هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد کارایی بیشتری داشته باشند. بر خلاف باتری اسید سرب، در باتری لیتیوم یون، سلول‌ها بسته شده‌اند و نیازی به نگهداری آبی ندارند. این نوع باتری می‌تواند ترکیبات شیمیایی مختلفی داشته باشد؛ اگرچه یکی از محبوب‌ترین آن‌ها برای صنعت حمل و نقل مواد، فسفات آهن لیتیوم است.

باطری‌های لیتیوم یونی همچنان مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه هستند. در عملیات چندشیفتی که از باتری‌های اسید سرب استفاده می‌کنند، تامین انرژی لیفتراک‌ها به چند باتری نیاز دارد؛ زیرا این باتری‌ها باید پس از شارژ، خنک شوند. این موضوع هزینه‌های نیروی کار و زیرساخت را به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد که می‌تواند به طور کلی، پایین‌تر بودن قیمت خرید اولیه باتری اسید سرب را پوشش دهد.

 

عمر باطری لیفتراک

 

نحوه استفاده از باطری‌های لیفتراک

اگر باتری‌های لیفتراک برقی به‌خوبی نگهداری شوند، هر دو باتری‌ اسید سرب و لیتیوم یونی تعداد چرخه‌های متوسطی را عمر می‌کنند که عبارتند از:

  • باتری‌های سرب اسید معمولاً بین 1000 تا 1500 چرخه عمر می‌کنند.
  • باتری‌های لیتیوم یونی معمولاً بین 2000 تا 3000 چرخه عمر می‌کنند.

توجه به این نکته مهم است که شارژ باتری‌های سرب اسیدی حدود 8 ساعت طول می‌کشد و سپس 8 ساعت دیگر برای یک دوره خنک شدن نیاز دارند؛ بنابراین، یک باتری سرب اسیدی تنها می‌تواند قدرت یک لیفتراک را برای یک شیفت تامین کند. اگر کسب و کار شما یک عملیات چند شیفتی است، به دو یا سه باتری سرب اسید در هر لیفتراک نیاز دارید. از طرف دیگر باتری‌های لیتیوم یونی فقط 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد تا شارژ شوند و نیازی به دوره خنک‌سازی ندارند. شارژ باتری می‌تواند در بین شیفت کاری یا در زمان استراحت ناهار انجام شود؛ بنابراین، یک باطری لیتیوم یونی می‌تواند قدرت لیفتراک را برای هر سه شیفت تامین کند.

بنابراین، اگر کسب و کار شما فقط یک شیفت دارد که در آن از لیفتراک استفاده می‌شود، باتری سربی اسیدی که به‌خوبی نگهداری می‌شود باید حدود 5 سال دوام بیاورد (1500 چرخه در 300 روز کاری در سال). در مقابل، یک باتری لیتیوم یونی باید 10 سال یا بیشتر عمر کند (3000 چرخه در 300 روز کاری در سال).

 

باطری اصل لیفتراک برقی

 

تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک

مراقبت مناسب نقش مهمی در تعیین عمر باتری لیفتراک شما دارد. باتری‌های سرب اسیدی نیاز به نگهداری بیشتری دارند؛ زیرا به منظور جلوگیری از تخریب فرایند شیمیایی به آن‌ها آب داده می‌شود. روش‌های آبیاری باتری عبارت‌اند از:

  • فقط در صورت شارژ کامل و خنک شدن با آب پر کنید.
  • آب را اغلب به اندازه کافی پر کنید تا قسمت بالای صفحات سربی هرگز در معرض دید قرار نگیرد. (حدود هر 10 چرخه شارژ)
  • استفاده از آب بین 5 تا 7 در مقیاس pH
  • ایجاد فضای کافی برای انبساط مایعات داخل که در زمان استفاده از باتری اتفاق می‌افتد.

کنترل دما در باتری‌های اسید سرب نیز بسیار مهم است که در حین شارژ شدن گرم می‌شوند؛ زیرا باتری‌های اسید سرب می‌توانند پس از رسیدن به اوج شارژ خود، گاز انفجاری نشت کنند. به همین دلیل است که یک ایستگاه شارژ باتری جداگانه ضروری است تا بتوان دما را با دقت مدیریت کرد.

از سوی دیگر، باطری‌های لیتیوم یونی نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند. در واقع، بسته‌های باتری لیتیوم یونی شامل یک تنظیم‌کننده باتری هستند که موارد زیر را تضمین می‌کند:

  • سلول‌های باتری متعادل می‌مانند؛ زیرا ممکن است ظرفیت‌ها یا سطح شارژ متفاوتی داشته باشند.
  • تخلیه زمانی متوقف می‌شود که سلولی که کمترین ظرفیت را دارد خالی شود.
  • ضعیف‌ترین یا کوچک‌ترین سلول بیش از حد شارژ نمی‌شود.

پیروی از توصیه‌های سازنده برای اطمینان از عملکرد باتری در حداکثر پتانسیل خود، ضروری است. زیرا پیروی نکردن از پروتکل‌های ایمنی مناسب یا رعایت نکردن تعمیر و نگهداری معمول می‌تواند به طور قابل توجهی طول عمر باطری لیفتراک را کاهش دهد.

 

عمر مفید باطری لیفتراک

 

سخن پایانی

فاکتورهای زیادی در طول عمر باتری لیفتراک تاثیر می‌گذارند که از نوع باتری گرفته تا اینکه آیا تعمیر و نگهداری مناسب انجام می‌شود، نقش خواهند داشت. به ویژه باتری‌های لیتیوم یونی به دلیل افزایش کارایی و نگهداری کم می‌توانند صنعت حمل و نقل مواد را متحول کنند. به‌طور کلی مهم نیست که از کدام نوع باطری در ناوگان خود استفاده می‌کنید، مهم است که باتری‌های لیفتراک خود را به درستی شارژ، ذخیره و نگهداری کنید تا طول عمر و ارزش آن‌ها را به حداکثر برسانید.

 

نشانی :

تهران_بزرگراه لشگری_کیلومتر 13_بعد از نمایندگی بهمن موتور_خیابان امید_بن بست دوم شرقی_پلاک 2

تلفن : 021-37495