نحوه انتخاب لیفتراک بر اساس نیازهای باربری و ارتفاع بلن

نحوه انتخاب لیفتراک بر اساس نیازهای باربری و ارتفاع بلن

نحوه انتخاب لیفتراک بر اساس نیازهای باربری و ارتفاع بلن

نحوه انتخاب لیفتراک مناسب برای هر کسب و کاری مستلزم دانش و در نظر گرفتن پارامترهای مختلف است تا بتوانید سازنده‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین دستگاه را متناسب با نیاز خود پیدا کنید. هنگام انتخاب یک لیفتراک باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود که از جمله آن می‌توان به ظرفیت دستگاه بر اساس نیازهای باربری اشاره کرد و مورد دیگر این است که دستگاه تا چه ارتفاعی می‌تواند بارها را بلند کند.

نیازهای باربری و ارتفاع بلند کردن دو پارامتری است که بر نحوه انتخاب لیفتراک تاثیر می‌گذارد و ما در این مطلب از گروه صنعتی فابکو قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

 

نحوه انتخاب لیفتراک بر اساس نیازهای باربری

انتخاب یک لیفتراک با حداکثر ظرفیت بالابری که از نیاز شما کم‌تر باشد، اشتباه بزرگی خواهد بود. برای انتخاب یک لیفتراک مناسب که بتواند نیازهای باربری شما را پاسخگو باشد، سعی کنید به دنبال جواب مناسبی برای سؤال‌های زیر بگردید:

  • لیفتراک مورد نظر قرار است در چه انبار یا محیطی کار کند؟
  • میانگین وزن باری که شما باید جابه‌جا کنید، چقدر است؟
  • سنگین‌ترین باری که باید بلند کنید، چقدر است؟
  • عرض بارهای شما چقدر است؟

نوع بار نیز مهم خواهد بود، زیرا برای لیفتراک اتصالات خاصی وجود دارد که می‌تواند با اتصال به لیفتراک و بهبود مشخصات آن به شما کمک کند تا بارها را با کارایی بیشتری جابه‌جا کنید.

برخی افراد بر این باورند که با افزودن اتصالات می‌توانند ظرفیت لیفتراک خود را افزایش دهند، اما افزودن اتصالات به لیفتراک به دلیل وزن اضافی خود آن و به دلیل آن که یک اتصال معمولا مرکز بار کامیون را جلوتر می‌برد، ظرفیت باربری کامیون را کاهش می‌دهد. به همان میزان که مرکز ثقل به سمت جلو حرکت می‌کند، حداکثر وزن بار باید کاهش یابد تا از واژگونی جلوگیری شود.

 

برای ثبت سفارش خرید لیفتراک برقی تویوتا کلیک کنید و یا با ما تماس بگیرید: 02137495

 

لیفتراک های مخصوص کارخانه های بزرگ

 

ظرفیت خالص لیفتراک چیست؟

ظرفیت خالص یک لیفتراک نشان‌دهنده توانایی واقعی لیفتراک است و هر گونه اتصالات، نوع دکل و هر گونه اصلاحات دیگری را در برمی‌گیرد. ظرفیت خالص به‌عنوان ظرفیت بارگیری نیز نامیده می‌شود. اغلب از روی کاتالوگ یا پلاک اطلاعات لیفتراک می‌توان از مقدار ظرفیت نامی و خالص آن مطلع شد.

 

ظرفیت بار لیفتراک‌های رایج

ظرفیت بار لیفتراک حداکثر وزنی است که یک لیفتراک زمانی که مرکز بار در یک نقطه مشخص قرار دارد، می‌تواند آن را با خیال راحت بلند کند. در جدول زیر می‌توانید محدوده میانگین ظرفیت لیفتراک‌های رایج را مشاهده کنید:

نوع لیفتراک

محدوده متوسط ظرفیت

لیفتراک کانتر بالانس (Counterbalance Forklift)

1.4- 16 تن

ریچ تراک

1.2-2.5 تن

پالت تراک

1-3 تن

لیفتراک مفصلی (Articulated Forklift)

1.2-2.5 تن

اردر پیکر (Order Picker)

1-2 تن

تلسکوپیک

1.2-5 تن

4 Way

1.5-8 تن

انواع ظرفیت بار لیفتراک

برای این که بدانید لیفتراک شما تا چه ارتفاعی می‌تواند بارها را بلند کند لازم است تا با انواع مختلف ظرفیت بار آشنا شوید:

  • ظرفیت بار نامی (Rated load capacity): حداکثر وزن تئوری است که کامیون می‌تواند بار را تا یک ارتفاع معین با خیال راحت بلند کند و با در نظر گرفتن فرضیات و اصول مهندسی محاسبه می‌شود.
  • ظرفیت بار باقیمانده (Residual load capacity): میزان وزنی است که لیفتراک با توجه به هر گونه اتصالات و بارهای نامنظم که بر مرکز ثقل تأثیر می‌گذارد، واقعاً می‌تواند بلند کند.

مرکز بار لیفتراک

مرکز بار لیفتراک نقطه تعادل یک بار است که در هنگام نشستن روی شاخک‌ها به طور یکنواخت بالانس می‌شود. هنگام بالا بردن بار روی شاخک‌ها، جلوی لیفتراک بسیار سنگین می‌شود که برای جلوگیری از واژگونی، وزنه تعادل تعبیه شده است تا با این سنگینی مقابله کند. ظرفیت و ارتفاع ایمن بالابری همه لیفتراک‌ها توسط برند سازنده آن مشخص می‌شود و این مشخصات را می‌توان در کاتالوگ لیفتراک پیدا کرد. با این حال ابعاد بار، موقعیت و توزیع وزن بر روی شاخک‌ها و همچنین اتصالات لیفتراک همگی می‌توانند بر ظرفیت واقعی کامیون تأثیر بگذارند.

 

برای ثبت سفارش خرید لیفتراک دوگانه سوز تویوتا کلیک کنید و یا با ما تماس بگیرید: 02137495

 

لیفتراک مخصوص فضای باز

 

نحوه انتخاب لیفتراک بر اساس ارتفاع بالابر

آگاهی از ارتفاع بالابری بسیار مهم است؛ چراکه بر ظرفیت حمل بار تأثیر می‌گذارد. ارتفاع بالابری لیفتراک‌های متوسط می‌تواند از 8 فوت شروع شود و تا ارتفاع 20 فوت برسد، اما برخی لیفتراک‌ها توانایی بالابری تا ارتفاع بیشتری را دارند. انتخاب لیفتراک مناسب بر اساس ارتفاع بالابری به اندازه بار و ماهیت کسب و کار شما نیز بستگی خواهد داشت.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که لیفتراکی را که انتخاب می‌کنید محدودیت‌های ارتفاعی شما را برآورده می‌کند، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • ارتفاع معمولی بالابری مدنظر شما چقدر است؟
  • بالاترین نقطه‌ای که لیفتراک باید به آن برسد تا کجاست؟
  • آیا محدودیت ارتفاعی در محل کار شما وجود دارد که باید در نظر گرفته شود؛ مانند تیرهای سقفی یا چراغ‌های آویز؟

از موارد دیگری که باید به آن توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع انبار
  • عرض راهرو
  • ارتفاع درب گاراژ یا کانتینر

 

سخن پایانی

در انتخاب یک لیفتراک مناسب بر اساس نیازهای باربری و ارتفاع بلند کردن باید پارامترهای مختلفی را مانند حداکثر میزان باری که قرار است جابه‌جا کنید، وضعیت انبار، ارتفاع سقف و موارد دیگر را بررسی کرده و با در نظر گرفتن همه آن‌ها لیفتراکی با ظرفیت و ارتفاع بالابری مناسب خریداری کنید. با توجه به آن چه که در بالا گفته شد و بررسی نیازهایتان می‌توانید یک لیفتراک مناسب را انتخاب کنید. بهتر است برای خرید لیفتراک از یک فرد متخصص بخواهید تا به شما کمک کند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد تا از انتخاب خود مطمئن باشید.

 

فروش انواع مدل لیفتراک

نشانی :

تهران_بزرگراه لشگری_کیلومتر 13_بعد از نمایندگی بهمن موتور_خیابان امید_بن بست دوم شرقی_پلاک 2

تلفن : 021-37495