شرح عیب |
دلیل پیدایش عیب و راه حل |
تراوش (نشت) اسید از محل درپوشها
|
دلیل احتمالی : وجود الکترولیت بیش از حد در سلولها واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری
|
پایین بودن سطح الکترولیت در باتری
|
دلیل احتمالی : نشتی الکترولیت از جعبه باتری / تصاعد و خروج گاز به دلیل اورشارژ شدن باتری واکنش : تعویض باتری - بررسی یا تعمیر شارژر
|
پایین بودن دانسیته اسید (کمتر از 1/240 Kg/dm³ ) - مشکل در ساعت کار
|
دلیل احتمالی : شارژ نامناسب - اتصال کوتاه - در مدار بودن بعضی از مصرف کننده های الکتریکی واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری - تعویض الکترولیت - بررسی کارکرد شارژر
|
بالا بودن بیش از حد دانسیته اسید (بیش از 1/300 Kg/dm³)
|
دلیل احتمالی : اضافه کردن اسید به جای آب مقطر در سل های باتری واکنش : کاهش اسید باتری و تزریق آب مقطر به جای آن و تکرار آن در صورت لزوم
|
مشکل در زمان روشن شدن ضعیف باتری - افت ولتاژ باتری تحت بار
|
دلیل احتمالی : باتری الکترولیت ندارد (خشک شده) - باتری خراب شده است (خرابی صفحات باتری)- یک یا چند سل باتری معیوب شده - ظرفیت باتری کمتر از مقدار مورد نیاز است - باتری سولفاته شده است واکنش :
- خشک شدن باتری : مجددا الکترولیت تزریق شود - باتری شارژ شود - باتری تست شود - در صورت خرابی باتری تعویض گردد
- خرابی صفحات باتری : باتری تعویض شود
- ظرفیت کمتر باتری : جایگزینی باتری با باتری مناسب
- باتری سولفاته : شارژ مجدد باتری انجام شود - باتری تست شود در صورت خرابی (سولفاته شدن عمقی) باتری تعویض شود
|
ذوب شدن قطب های باتری
|
دلیل احتمالی : ضعیف بودن اتصالات - اتصال نادرست واکنش : تعویض سرباتریها در صورت نیاز و محکم کردن پیچ سر باتری ها
|
غل زدن یک یا دو سل از باتری در زمان اکار
|
دلیل احتمالی : خرابی سل - برق دزدی از کابل واکنش : محکم کردن سر باتریها و در صورت نیاز تعویض آنها
|
دشارژ شدن (تخلیه شدن) سریع باتری
|
دلیل احتمالی : کم بودن میزان شارژ باتری - اتصال کوتاه - سولفاته شدن باتری واکنش : بررسی میزان شارژ باتری - تعویض باتری
|
خرابی سریع باتری
|
دلیل احتمالی : انتخاب اشتباه باتری - تخلیه عمیق باتری - نگهداری طولانی مدت باتری در شرایط تخلیه واکنش : تعویض باتری با باتری مناسب - شارژ باتری با دستگاه شارژر مناسب
|
گرم شدن باتری در زمان استفاده و مصرف بیش از حد آب
|
دلیل احتمالی : شارژ بیش از اندازه - ولتاژ شارژ زیاد است واکنش : بررسی شارژر
|
|
تعویض آب اسید باطری لیفتراک
تعویض آب اسید در باتری لیفتراک یک فرآیند مهم است که برای حفظ کارکرد بهینه باتری و افزایش عمر مفید آن انجام میشود. باتریهای اسیدی در لیفتراکها معمولاً از نوع باتریهای سرب-اسیدی (Lead-Acid) هستند و برای عملکرد صحیح باید آب اسیدی آنها به میزان مناسب نگهداری و تعویض شود.
در طول زمان و به دلیل فرآیندهای شیمیایی داخل باتری، آب اسیدی تبخیر میشود و سطح الکترولیت (مخلوط آب و اسید) کاهش مییابد. این میتواند باعث افت ولتاژ باتری، کاهش عملکرد و در نهایت خرابی باتری شود. بنابراین، تعویض آب اسیدی به منظور حفظ وضعیت بهینه باتری ضروری است.
برای تعویض آب اسید در باتری لیفتراک، مراحل زیر را دنبال کنید:
آمادهسازی ابزار و مواد:
دستکشهای محافظ و عینک ایمنی
آب تصفیه شده یا آب منقطع شده (در صورت نیاز)
اسید گوگردی با غلظت مناسب (در صورت نیاز)
اطمینان از ایمنی:
قبل از هر چیز، از اتصال کامل باتری به منبع برق جدا شوید.
از دستکشهای محافظ و عینک ایمنی استفاده کنید.
باز کردن کاورهای باتری:
کاورهای باتری را باز کنید تا به سلولهای باتری دسترسی داشته باشید.
بررسی سطح الکترولیت:
سطح الکترولیت در هر سلول را بررسی کنید. اگر سطح آب کمتر از حد مجاز است، نیاز به تعویض دارد.
تعویض آب اسیدی:
اگر سطح آب در سلولها کم است، با آب تصفیه شده یا آب منقطع شده آنها را تا سطح مناسب پر کنید.
در صورت لزوم، اسید گوگردی را به سلولها اضافه کنید. این کار را با احتیاط انجام دهید و دستکش محافظ را همواره بپوشید، زیرا اسید گوگردی میتواند خطرناک باشد.
بستن کاورهای باتری:
پس از تعویض آب اسیدی، کاورهای باتری را ببندید.
شارژ باتری:
باتری را به منبع برق وصل کنید و آن را به مدت کافی شارژ کنید. این کار باعث میشود تا الکترولیت در سلولها به درستی ترکیب شده و باتری به حالت عملیاتی بازگردد.
توجه داشته باشید که این توصیهها به طور کلی است و ممکن است دستورالعملهای خاص سازنده یا نوع باتری مورد استفاده شما متفاوت باشد. همچنین، برای اطمینان از انجام صحیح و ایمنی این فرآیند، به دستورالعملهای تولید کننده و متخصصین مرتبط مراجعه کنید