رعایت نکات ایمنی هنگام کار با لیفتراک

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با لیفتراک

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با لیفتراک

لیفتراک‌ها از پرکاربردترین تجهیزات برای استفاده در انبارها و محیط‌های صنعتی هستند. این کامیون‌ها برای بلندکردن و حمل ماهرانه و دقیق بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه لیفتراک‌ها قدرتمند هستند، اما کارکرد هر ماشین صنعتی با خطراتی همراه است. این خطرات عابران پیاده و رانندگان را به خطر می‌اندازد. در حالی که لیفتراک‌ها بارهای سنگین را جابه‌جا می‌کنند و کارایی را افزایش می‌دهند، در صورت استفاده ناامن، می‌توانند صدمات جدی ایجاد کنند.

اهمیت این مسئله باعث شده تا ما در گروه صنعتی فابکو در ادامه این مطلب به بررسی نکات ایمنی هنگام کار با لیفتراک بپردازیم. همچنین جهت استفاده از مشاوره رایگان با کارشناسان شرکت فراز بالابر آکام (فابکو) تماس حاصل فرمایید: 02137495

 

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با لیفتراک

  • دریافت گواهینامه لیفتراک

از آنجایی که بسیاری از تصادفات ناشی از آموزش ضعیف مربوط به ایمنی لیفتراک است، توصیه می‌شود تنها افرادی که مطابق با استانداردهای اعلام شده آموزش دیده‌اند و دارای مجوز هستند، مسئولیت راه‌اندازی لیفتراک را بر عهده بگیرند. کارفرمایان باید حداقل هر سه سال یک‌بار عملکرد کارکنان خود را ارزیابی کنند و با فیلم‌های ایمنی لیفتراک، سخنرانی‌ها، آموزش نرم‌افزار و موارد دیگر آموزش خود را تکمیل کنند.

  • پوشیدن لباس مناسب

اپراتورهای لیفتراک باید تجهیزات ایمنی مناسب مانند کفش، کلاه و جلیقه ایمنی بپوشند. حتما لباس‌های گشاد را کنار بگذارید تا از گیرافتادن آن در لیفتراک جلوگیری کنید. همچنین عینک ایمنی مناسب بگذارید که در برابر نور آفتاب، دید شما را محدود نکند تا بتوانید در فضای باز فعالیت کنید.

 

خرید لیفتراک برقی تویوتا از گروه فابکو؛ 02137495

 

 

 

  • شناختن کلاس لیفتراک

لیفتراک‌ها انواع مختلفی دارند و برای هر یک ساختار، محدودیت وزن، سرعت، شعاع چرخش و کاربرد منحصر به فردی وجود دارد؛ بنابراین مهم است که تجهیزات خود را بشناسید تا از بهترین شیوه‌های ایمنی پیروی کنید.

  • بازرسی روزانه تجهیزات

قبل از هر بار استفاده، باید لیفتراک‌ها را به طور کامل بررسی کنید. بررسی روزانه با سرپرست شیفت برای شناسایی و ثبت هر گونه مشکل یا نقص توصیه می‌شود. با هر وسیله‌ای که نیاز به تعمیر دارد، هرگز نباید کار کرد. لازم نیست این چکاپ‌ها طولانی یا پیچیده باشند. در ادامه یک چک لیست سریع ایمنی لیفتراک وجود دارد که می‌توانید از آن کمک بگیرید:

  1. کنترل‌های عملیاتی مانند ترمز، چراغ‌ها، بوق و فرمان را تست کنید.
  2. دکل و محافظ بالای سر را برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
  3. سطح لاستیک و مایعات (هیدرولیک، ترمز، موتور، سوخت و مایع خنک‌کننده) را بررسی کنید.
  4. نشتی آب، روغن یا رادیاتور را بررسی کنید.
  5. مطمئن شوید که چنگال‌ها در شرایط خوبی هستند (به عنوان مثال صاف، بدون ترک، بدون اعوجاج).
  6. به دنبال خطرات احتمالی باشید.

هنگام استفاده از لیفتراک، رعایت کلیه قوانین، علائم و مقررات محل کار از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه برخی از بهترین توصیه‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند محیط عملیاتی خود را مشاهده کرده و از خود و سایر افراد در محل کار محافظت کنید.

  • حفظ دید 360 درجه

دو شاخه‌ها را تا سطح زمین پایین نگه دارید تا دید واضحی به جلو داشته باشید. اگر بار، دید شما را محدود می‌کند، تجهیزات را به‌صورت معکوس اعمال کنید. هنگام قرار دادن بار، همیشه مطمئن شوید که دید خوبی از قفسه دارید. از دیگر توصیه‌های مهم در این باره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. همیشه با عابران پیاده و سایر کارگران تماس چشمی داشته باشید.
  2. همیشه به مسیر سفر نگاه کنید.
  3. از آینه‌های دید عقب برای افزایش دید استفاده کنید.
  4. در شب، خارج از محل یا در مناطقی که به نور اضافی نیاز دارید، از چراغ‌های جلو استفاده کنید.

 

 

 

  • پیاده‌سازی سیستم علامت‌گذاری کف

سیستم علامت‌گذاری کف می‌تواند به افزایش ایمنی کارگران کمک کند. از رنگ زرد برای علامت‌گذاری خطرات فیزیکی مانند نواحی مستعد سقوط یا زمین خوردن و رنگ قرمز برای مشخص کردن خطرات آتش‌سوزی، تجهیزات آتش‌نشانی و سوئیچ‌های اضطراری استفاده کنید. راهیاب‌ها و علائم را در سراسر سایت قرار دهید تا عابران پیاده را از مسیرهای لیفتراک دور نگه دارید، لیفتراک‌ها را در مسیرهای ایمن هدایت کنید و جریان کلی ترافیک را بهبود بخشید.

  • حفظ ظرفیت تجهیزات

از ظرفیت لیفتراک خود و هر گونه لوازم جانبی استفاده شده آگاه باشید. از حمل وزنی که بیشتر از وزن تعادل لیفتراک است خودداری کنید. به دلیل نحوه کار لیفتراک‌ها، بار بیش از حد می‌تواند باعث شود چرخ‌های عقب از زمین بلند شوند و کل دستگاه سقوط کند. این اتفاق می‌تواند باعث آسیب به پرسنل و آسیب به تجهیزات و مواد شود.

 

 

 

  • جابجا نکردن افراد اضافی

اجازه ندهید کارگران دیگر با شما روی تجهیزات سوار شوند؛ مگر اینکه صندلی دوم در لیفتراک نصب شده باشد. از لیفتراک برای بلند کردن افراد استفاده نکنید، زیرا لیفتراک‌ها برای حمل بار طراحی شده‌اند. اگر نیاز به بلند کردن فردی دارید، فقط از یک سکوی کار مطمئن و قفس ایمنی لیفتراک استفاده کنید.

  • توجه به پایداری لیفتراک

قبل از استفاده از لیفتراک، مطمئن شوید که دست‌ها و کفش‌هایتان کاملاً خشک هستند و در موقعیتی راحت بنشینید تا همه کنترل‌ها در دسترس باشند. علاوه بر نشستن ایمن قبل از کار با لیفتراک اقدامات زیر را انجام دهید تا ایمنی خود را افزایش دهید.

هر لیفتراک دارای یک مرکز ثقل است که با باری که حمل می‌کند سهیم است. لیفتراک‌ها بر روی یک سیستم تعلیق سه نقطه‌ای به نام "مثلث پایداری" ساخته شده‌اند که اپراتورها باید در آن بمانند تا از واژگونی جلوگیری کنند. هرچه بار سنگین‌تر باشد، مرکز ثقل از مرکز بار دورتر است و ظرفیت بالابری لیفتراک شما کاهش می‌یابد.

  • اطمینان از پایدار و ایمن بودن بارها

هنگام قرار دادن بارها بر روی اسکله بارگیری، حتما آن‌ها را از نظر تعادل بررسی کنید. در حالی که بار به سمت عقب متمایل شده است، حرکت کنید و دو شاخه‌ها را تا حد امکان پایین نگه دارید تا پایداری تجهیزات را افزایش دهید؛ به‌خصوص هنگام حرکت در جاهایی که رمپ هستند. در صورت لزوم از طناب یا اتصالات برای محکم کردن پشته‌ها و بارهای سنگین استفاده کنید و مطمئن شوید که پالت‌ها وزن مناسبی برای بار دارند.

  • حرکت با سرعت مناسب

لیفتراک خود را در محدوده سرعت تعیین‌شده برانید. از توقف، چرخش، تغییر جهت ناگهانی یا حرکت سریع خودداری کنید؛ زیرا این اقدامات می‌تواند باعث واژگونی لیفتراک شود.

 

خرید لیفتراک دوگانه سوز تویوتا از گروه فابکو؛ 02137495

 

 

 

  • حفظ فاصله عملیاتی ایمن

همیشه مراقب تجهیزات اطراف در محل کار باشید. با لیفتراک در مجاورت ماشین‌های دیگر کار نکنید؛ مگر اینکه کاملا ضروری باشد. فاصله ایمن را حفظ کنید تا فضایی برای توقف ایمن داشته باشید و از ماشین‌هایی که به‌صورت غیرقابل‌پیش‌بینی در حال حرکت هستند، اجتناب کنید.

  • اجتناب از قرار گرفتن در مناطق خطرناک

از ایستادن یا راه رفتن زیر بار، بالابر یا اتصالات لیفتراک خودداری کنید؛ زیرا ممکن است بار روی هر کسی که در زیر آن قرار دارد، بیفتد. فاصله خود را از دکل لیفتراک حفظ کنید؛ زیرا دکل متحرک می‌تواند باعث آسیب جدی شود.

  • سوخت رسانی یا شارژ به موقع لیفتراک

این مهم است که تجهیزات را به طور کامل شارژ و با سوخت نگه دارید. حتماً در مکان‌های مشخص شده که معمولا دارای تهویه مناسب و بدون شعله هستند، شارژ و سوخت‌گیری کنید.

  • پارک کردن لیفتراک در محل مناسب

در پایان شیفت حتماً وسایل را همیشه در محل‌های تعیین شده و مجاز پارک کنید. شرکت مورد نظر باید مطمئن شود که محل پارکینگ، مسیرها را مسدود نمی‌کند یا هیچ‌گونه خروجی یا ورودی مسدود نمی‌شود. شاخک‌ها را کاملاً پایین بیاورید تا روی زمین قرار گیرند، ترمز دستی را فشار دهید، موتور را خاموش کنید و کلید را از استارت بردارید.

 

 

نکات ایمنی مربوط به اپراتور لیفتراک

  • همیشه تسلیم عابران پیاده باشید.
  • بوق لیفتراک را در نقاط کور و هنگام عقب رفتن به صدا در آورید.
  • در نواحی با دید ضعیف از کمک فرد دیگر استفاده کنید.
  • علامت دست به عابران پیاده برای ایستادن آزاد یا هشدار به عابران پیاده در مورد خطرات احتمالی قبل از کار با لیفتراک کمک‌کننده است.

در صورت استفاده از لیفتراک در مکان‌های عمومی که امکان آموزش عابران پیاده وجود ندارد، اپراتورهای لیفتراک باید احتیاط بیشتری از خود نشان دهند.

 

سخن پایانی

خرید یک لیفتراک ایمن و از یک فروشنده معتبر، اهمیت بسیار زادی دارد؛ البته اپراتور نقش اساسی را در عملکرد صحیح لیفتراک بازی می‌کند. آموزش نکات ایمنی به اپراتورها برای محافظت از آن‌ها و عابرین پیاده در برابر آسیب و مرگ الزامی است. با آموزش صحیح اپراتورهای لیفتراک می‌توان میزان تصادفات را تا حد زیادی کاهش داد.

نشانی :

تهران_بزرگراه لشگری_کیلومتر 13_بعد از نمایندگی بهمن موتور_خیابان امید_بن بست دوم شرقی_پلاک 2

تلفن : 021-37495