بررسی تجهیزات حمل و نقل در کارخانه و انبار

بررسی تجهیزات حمل و نقل در کارخانه و انبار

بررسی تجهیزات حمل و نقل در کارخانه و انبار

صنایع تولیدی، انبارداری و لجستیک برای رفع نیازهای عملیاتی خود، به‌شدت به تجهیزات کارآمد حمل مواد متکی هستند. هر قطعه از تجهیزات در افزایش کارایی عملیاتی و تضمین ایمنی محیط و افراد نقش اساسی دارد. این ابزارها برای حمل و نقل مواد سنگین و ذخیره‌سازی کارآمد محصولات فله‌ای ضروری هستند. درک انواع مختلف تجهیزات جابه‌جایی مواد، حمل و نقل و تجهیزات ذخیره‌سازی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر موفقیت عملیات تجاری تأثیر بگذارد.

در این راستا ما در گروه صنعتی فابکو قصد داریم تا به طور کامل تجهیزات حمل و نقل کارخانه‌ها و انبارها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

چرا انبارها به تجهیزات لجستیکی خوب نیاز دارند؟

سرعت، کارایی و ایمنی سه مورد از حیاتی‌ترین ارزش‌ها برای انبارها و صنایع به شمار می‌روند. انبارها باید روزانه هزاران اقلام سنگین را جابه‌جا، ذخیره و توزیع کرده و باید دراین‌بین دستورالعمل‌های سخت را رعایت ‌کنند. یک سیستم انبارداری خوب سرعت بالایی دارد و اجرای راه‌حل‌هایی برای بهبود کارایی آن حیاتی است. تجهیزات جا به جایی کالا برای انبارها، جریان کالا را از طریق فرایند لجستیک افزایش می‌دهد و از بروز حوادث برای کارگران یا آسیب به بسته‌ها جلوگیری می‌کند.

انبارها برای انجام وظایف لازم از تجهیزات مختلفی استفاده می‌کنند و توجه به این نکته ضروری است که تجهیزات انبار به جای جایگزینی پرسنل باید مکمل نیروی کار باشد. تجهیزات مناسب می‌تواند عملکرد انبار را بهبود بخشد و در هزینه و زمان صرفه‌جویی کند. علاوه بر این خودکارسازی فرایندهای خاص می‌تواند برای افزایش عملکرد شگفت‌انگیز باشد.

 

نقش ماشین‌آلات صنعتی در انبارها و کارخانه‌ها

ماشین‌های صنعتی نقش اساسی در افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری عملیات در محیط‌های مختلف صنعتی و انبارها را ایفا می‌کنند. این وسایل نقلیه و وسایل مکانیکی جابه‌جایی، بارگیری و تخلیه مواد را تسهیل می‌کنند و به طور قابل‌توجهی نیاز به نیروی فیزیکی کارگران را کاهش می‌دهند و روند جابه‌جایی کالا از نقطه A به نقطه B را سرعت می‌بخشند. برای مثال لیفتراک نمونه‌ای از ماشین‌آلات صنعتی است که برای بلند کردن و حمل بارهای سنگین در بخش‌های مختلف تأسیسات به کار برده می‌شوند.

 

کاربردهای رایج تجهیزات حمل و نقل در انبارها

واحدهای ذخیره‌سازی و تجهیزات جابه‌جایی با سازماندهی و ذخیره‌سازی محصولات، بهبود مدیریت خرده‌فروشی و حفظ جریان مواد در تولید، کارایی عملیات انبار خود را افزایش می‌دهند و بر ایمنی و بهره‌وری کارکنان انبار تأثیر می‌گذارند.

 

مزایا و معایب تجهیزات حمل و نقل در انبارها

این تجهیزات فضای تولید را بهینه می‌کنند و دسترسی به محصول و مدیریت موجودی را افزایش می‌دهند که به دنبال خود کار دستی و خطرات ناشی از جابه‌جایی را کاهش می‌دهند. با این حال، نیاز به صرف هزینه‌های اولیه بالا و نگهداری مداوم این تجهیزات می‌تواند قابل‌توجه باشد و پیچیدگی کار با آن‌ها ممکن است به آموزش کارکنان نیاز داشته باشد. درک این مسائل به کسب و کارها در تصمیم‌گیری آگاهانه برای اجرای ایمن و افزایش بازدهی کمک‌کننده است.

 

معرفی تجهیزات مختلف حمل و نقل در کارخانه و انبار

برای اینکه بتوان مواد و محصولات مختلف را در محیط کارخانه و انبار جابجا کرد، تجهیزات بسیار متنوعی وجود دارند که مهمترین و به‌صرفه‌ترین آنها عبارتند از:

  • جک پالت (Pallet Jacks)

جک‌های پالت حمل و نقل مواد سنگین روی پالت‌ها را آسان می‌کنند. آن‌ها دارای دو چنگال دوقلو هستند که در زیر پالت قرار می‌گیرند. جک پالت دستی به کاربر نیاز دارد که دسته را با نیروی پمپاژ به بالا و پایین حرکت دهد که باعث ایجاد یک عمل هیدرولیکی شده که پالت را بلند می‌کند. برای سفارش خرید جک پالت دستی کلیک کنید.

 قیمت جک پالت دستی

  • تراک دستی (Hand Trucks)

هند تراک‌ها مانند جک پالت‌ها هستند و حمل و نقل اقلام بزرگ را در انبار آسان‌تر می‌کنند. یک هند تراک دارای اسکلت فلزی، صفحه  و دسته‌ها است. اپراتور صفحه را زیر یک شی می‌لغزاند و دستگیره‌ها را به عقب متمایل می‌کند و با کمک آن شی را به نقطه دیگری از انبار هدایت می‌کند. هند تراک‌ها برای جابه‌جایی اجسام کوچک‌تر از جک‌ پالت‌ها بهتر هستند و از عملکرد هیدرولیکی استفاده نمی‌کنند. برای خرید پالت تراک برند تویوتا کلیک کنید.

 

  • لیفتراک اردر پیکر (Order Picker Forklift)

لیفتراک اردر پیکر به اپراتورها کمک می‌کند تا مواد موردنیاز را انتخاب و حمل کنند. این نوع لیفتراک‌ها برای زمانی که ترتیب انجام کارها و قرارگیری مواد اهمیت داشته باشید، بهترین گزینه هستند و می‌توانند اپراتور را به ارتفاع مورد نظر برسانند. با کمک این نوع لیفتراک دیگر نیازی به استفاده از تجهیزات دستی مانند نردبان نیست که لازم است به طور مداوم جابه‌جا شوند. اپراتور می‌تواند به‌راحتی این نوع لیفتراک را جابه‌جا کند.

 لیفتراک اردر پیکر

  • لیفتراک لودر جانبی (Side loader Forklift)

لودر جانبی یک لیفتراک است که برای استفاده در فضاهای تنگ مانند راهروهای باریک طراحی شده است. با این حال، مانور کم‌تری نسبت به لیفتراک‌های استاندارد دارد. بسته به طراحی آن، اپراتور در دستگاه می‌نشیند یا می‌ایستد. لودرهای جانبی می‌توانند در داخل یا خارج از فضای کارخانه یا انبار کار کنند و نیروی خود را از برق، دیزل یا پروپان دریافت می‌کنند.

 

  • وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار (Automated Guided Vehicles)

وسیله نقلیه هدایت خودکار (AGV) تجهیزات حمل و نقل مواد در انبارها هستند که به طور مستقل در یک انبار حرکت می‌کنند. AGVها برای کارهایی استفاده می‌شوند که معمولاً به لیفتراک، سیستم نوار نقاله یا حتی گاری دستی نیاز دارند. انواع مختلفی از AGV وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • چرخ‌دستی‌های هدایت شده خودکار (Automated guided carts): ابتدایی‌ترین نوع AGVها دارای حداقل ویژگی‌ها هستند و برای حمل و نقل انواع مواد در کاربردهای کراس داکینگ، مرتب‌سازی و ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند.
  • لیفتراک AGV (Forklift AGV): عملکردهای مشابه لیفتراک با اپراتور انسانی را انجام می‌دهد؛ اما به اپراتور نیاز ندارد.

یدک‌کش AGV (Towing AGV): AGVهای یدک‌کش معمولاً برای حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی‌تر استفاده می‌شوند.

  • ربات‌های متحرک اتوماتیک (Autonomous Mobile Robot): AMRها عموماً پیشرفته‌ترین AGVها هستند. آن‌ها اغلب مجهز به قابلیت‌های ناوبری هوشمند هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد به‌صورت پویا در انبار و موانع حرکت کنند.

 

  • تراک پلتفرم (Platform Trucks)

کامیون پلت فرمی طراحی ساده‌ای دارد و شامل یک ورق فلزی مسطح با چرخ‌هایی در پایین و دسته‌ای در سر آن است که به اپراتور اجازه می‌دهد تا کامیون را هل دهد یا بکشد. برخی از انواع کامیون‌های پلت فرم می‌توانند بیش از 2500 پوند وزن را در خود جای دهند. هنگام کار با کامیون پلت فرم، اپراتور باید مراقب باشد که کامیون را هل دهد و نه کالایی که روی آن قرار دارد. این می‌تواند باعث سقوط کالا از کامیون شود و در نتیجه باعث شکستگی کالا یا تصادف خواهد شد.

 تراک پلتفرم

  • تسمه نقاله یا کانوایر

تسمه نقاله یک تسمه موتوری است که بخشی از یک سیستم نقاله بزرگ‌تر است. اپراتورها اقلام را روی کمربند قرار می‌دهند. تسمه می‌چرخد ​​و اقلام را به محل انتهایی خود در سیستم نقاله منتقل می‌کند.

 

سخن پایانی

درک انواع مختلف تجهیزات جابه‌جایی مواد برای انتخاب موثرترین راه‌حل‌ها برای رفع نیازهای عملیاتی خاص بسیار مهم است. ما در این مقاله، انواع مختلفی از تجهیزات حمل و نقل مواد را معرفی کردیم که هر کدام کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارند. در واقع، هریک از آن‌ها برای افزایش کارایی، ایمنی و بهره‌وری در صنایع مختلف از تولید تا تدارکات طراحی شده‌اند. شما باید قبل از انتخاب تجهیزات مناسب، مزایا و محدودیت‌های هر کدام را مورد ارزیابی قرار دهید. انتخاب آگاهانه به بهینه‌سازی گردش کار عملیاتی شما کمک می‌کند و شما اطمینان حاصل می‌کنید که الزامات خاص صنعت را به طور مؤثر برآورده کرده‌اید.

نشانی :

تهران_بزرگراه لشگری_کیلومتر 13_بعد از نمایندگی بهمن موتور_خیابان امید_بن بست دوم شرقی_پلاک 2

تلفن : 021-37495